Leerlingen met ADHD brengen een bijzondere uitdaging met zich mee. Ze kunnen een klaslokaal levendiger maken met hun enthousiasme, maar hebben tegelijkertijd behoefte aan bepaalde benaderingen om succesvol te zijn op school. Hoe ga je hiermee om als onderwijsprofessional?
ADHD, ook wel Attention Deficit Hyperactivity Disorder is een neurobiologische aandoening die wordt gekenmerkt door symptomen van onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit. Onoplettendheid bij ADHD kan betekenen dat jouw leerling snel afgeleid is, bijvoorbeeld wanneer er geluiden van buiten het klaslokaal komen. Hyperactiviteit kan zich uiten in een constante behoefte aan beweging, zoals wiebelen op de stoel of rondlopen in de klas. Impulsiviteit kan leiden tot bijvoorbeeld het roepen van antwoorden zonder eerst hun hand op te steken of moeite hebben met wachten op hun beurt.
Ieder kind laat weleens druk gedrag zien of heeft moeite met goed opletten, maar een leerling met ADHD heeft hier erg vaak last van. Het is belangrijk om te erkennen dat ADHD meer is dan alleen gedragsproblemen. Het is een verschil in cognitieve verwerking dat speciale aandacht vereist.
ADD, oftewel Attention Deficit Disorder, is een aandachtstekortstoornis en het is een subtype van ADHD. Leerlingen met ADD hebben vooral moeite met het vasthouden van aandacht en concentratie. Ze kunnen bijvoorbeeld tijdens de les wegdromen en daardoor instructies missen.
Als leraar of ondersteuner is het belangrijk om kinderen met ADHD te helpen door duidelijke regels te geven en ze positief te steunen. Werk samen met de ouders en andere begeleiders om te kijken wat het beste werkt.
Leerlingen met ADHD vinden school soms lastig. Scholen verwachten veel van leerlingen, wat voor hen een uitdaging kan zijn. Ze hebben bijvoorbeeld soms extra hulp nodig bij het plannen van hun werk en kunnen af en toe de les lastig maken voor anderen door hun gedrag.
Een grondige observatie en analyse van het gedrag van leerlingen met ADHD is cruciaal. Het gaat erom patronen te herkennen in wat een leerling triggert of juist helpt zich te concentreren.
Het is belangrijk om heldere en bondige instructies te geven. Herhaal regels en afspraken regelmatig. Gebruik humor! De leerling wil vaak nog wel uitgedaagd worden, zorg er dus voor dat de lesstof de leerling blijft prikkelen. Positief gedrag aanmoedigen is fijn. Benoem het gewenste gedrag en bied concrete alternatieven bij ongewenst gedrag.
Peter is een 10-jarige leerling met ADHD in groep 6. Zijn leerkracht, juf Bianca, heeft gemerkt dat Peter moeite heeft met stilzitten en snel afgeleid is tijdens de lessen. Om Peter te helpen, heeft juf Bianca de volgende strategieën toegepast:
Olga is een 15-jarige leerling met ADHD in de tweede klas van de middelbare school. Haar mentor, mevrouw Çelik, merkt dat Olga moeite heeft met het organiseren van haar schoolwerk en snel overweldigd raakt door de hoeveelheid huiswerk. Mevrouw Çelik besluit regelmatig gesprekken met Olgas ouders te organiseren om een beter beeld te krijgen van hoe zij Olga thuis kunnen ondersteunen en om gezamenlijk een effectief plan op te stellen.
Tijdens deze gesprekken worden de volgende onderwerpen besproken:
Door deze onderwerpen grondig te bespreken, kunnen mevrouw Çelik en Olgas ouders een effectief en consistent ondersteuningsnetwerk opzetten dat Olga helpt haar ADHD-symptomen te beheren en haar academische potentieel te realiseren.
Het ondersteuningsplan moet verschillende elementen bevatten om de leerling te helpen hun ADHD-symptomen te beheren en hun academische potentieel te bereiken. Het is belangrijk om duidelijke doelen te stellen, zowel op korte als lange termijn, zoals het inhalen van schoolwerk en het opbouwen van zelfvertrouwen. Het plan moet ook aanpassingen voor het schoolwerk bevatten, zoals flexibele deadlines en extra tijd voor toetsen, zodat de leerling niet overweldigd raakt. Goede huiswerkondersteuning is essentieel, met een gestructureerde planning, een rustige werkplek, en het gebruik van timers en pauzes om overbelasting te voorkomen. Regelmatige communicatie tussen ouders, docenten en de leerling zelf is cruciaal, met een vaste contactpersoon op school voor vragen en ondersteuning.
Als leraar is het zowel voor jezelf als de leerlingen belangrijk om kennis te hebben van ADHD en de begeleiding hierbij. Bied jij de juiste begeleiding aan leerlingen met ADHD?
Wil jij kans maken op een leuk boekenpakket speciaal voor onderwijsprofessionals? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en maak elke maand kans!
aanmelden