Dankzij buitenspelen heb je als leraar de mogelijkheid om de lesstof meer te laten leven, omdat deze gekoppeld wordt aan de echte wereld. Je kunt gebruik maken van de omgeving, de natuur, de cultuur, de actualiteit of de interesses van je leerlingen om de lesinhoud meer te laten leven en te verduidelijken. Daarnaast kunnen leerlingen actief bezig zijn met hun zintuigen, fantasie, creativiteit en denkvermogen terwijl zij leren. Ook zijn de lesvormen die je buiten kunt inzetten zeer toegankelijk en interactief: denk aan speurtochten, excursies en spelletjes.
Om je te inspireren geven we je hieronder enkele voorbeelden van hoe je buitenspelen kunt integreren in je vakinhoud en didactiek per vakgebied:
Er zijn veel mogelijkheden om buitenspelen te integreren in je onderwijs voor verschillende vakgebieden. Buitenspelen biedt niet alleen veel voordelen voor de leerlingen, zoals meer plezier, beweging, concentratie en motivatie, maar ook voor jou als leraar, zoals meer variatie, inspiratie en enthousiasme. Bovendien sluit buitenspelen aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van kinderen. Door buitenspelen actiever te integreren in je lesprogramma, maak je van elke dag Nationale Buitenspeeldag!
Beelddenkers hebben vaak het gevoel dat leren niet aan hen besteed is, terwijl ze informatie gewoonweg anders verwerken. Wordt dit niet op tijd ontdekt en door leraren niet goed op ingespeeld, dan kan de leerling de motivatie verliezen. Gelukkig leren we steeds meer over beelddenkers. We spraken beelddenk-expert Natasja Esmeijer over het herkennen van beelddenkers, en hoe je er als leraar mee om kunt gaan.