Diversiteit bij autisme

Waarom uit autisme zich bij de ene persoon anders dan bij de andere? Waarom wordt autisme bij vrouwen vaak te laat herkend? En hoe speel je […]

Gun kinderen hun eigen label

Met Gun kinderen hun eigen label schreef jeugd- en gezinscoach Liesbeth Hop een handleiding voor ouders van wie de kinderen ADHD, autisme of een ander label […]

AI, het nieuwe gezicht van pesten

Online pesten evolueert razendsnel, en kunstmatige intelligentie speelt daarin een gevaarlijke rol. AI, het nieuwe gezicht van pesten onthult hoe deepfakes, AI-gegenereerde afpersing en digitale manipulatie […]

Coachen van leerlingen met zwakke executieve functies

Tegenvallende schoolprestaties worden bij veel kinderen en jongeren veroorzaakt door zwakke executieve functies. Ze zijn slim genoeg, maar hebben moeite om dingen te onthouden, op tijd […]

Lezen in groep 5

In het algemene deel voor de leerkracht wordt de beoogde lesopbouw en de samenhang met begrijpend lezen, spelling en woordenschat verhelderd. In dit deel is er ook veel aandacht voor toetsing en het bepalen van het doorleesniveau van leerlingen, zodat ze niet op een te laag niveau leesinstructie en boeken aangereikt krijgen.

Lezen en spellen in groep 3

Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS.

De kunst van de didactiek

Didactiek heeft verschillende invalshoeken. Het kan bijvoorbeeld gaan over de wijze van lesgeven, over de keuzes die daarbij gemaakt worden, over de overtuigingen die daarbij een rol spelen of over de visie die aan het lesgeven ten grondslag ligt. Het didactische proces van voorbereiden, uitvoeren en reflecteren kan als een kunst beschouwd worden; een kunstzinnig proces dat gestalte krijgt in een samenspel van leraar en leerlingen

Mindsets op school

Jonge kinderen hebben grote dromen over wat ze kunnen worden: astronaut, dierenarts, profvoetballer of juf. De growth mindset-theorie laat zien hoe belangrijk het is dat kinderen zich ervan bewust zijn hóe ze leren en hoe zij zich kunnen ontwikkelen om hun dromen waar te kunnen maken: door gemotiveerd te zijn, doorzettingsvermogen te tonen en van fouten te leren.

TeamBouwers

Als leerlingen in staat zijn en gemotiveerd zijn om in teams samen te werken gebeurt er iets heel bijzonders: ieder presteert beter! Leerlingen vinden het leuk, de leerprestaties gaan omhoog en storend gedrag komt veel minder voor. TeamBouwers zijn activiteiten die je doet met de teams in je groep.

De kunst en wetenschap van het lesgeven

Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven. Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas.

Motion Leadership

Michael Fullan presenteert in dit boek - vanuit zijn ervaring met veranderingsleiders die echt resultaat boeken - de kern van het leiding geven aan veranderingen. Motion Leadership, oftewel: hoe krijg je ze in beweging, mensen, scholen, bovenschoolse verbanden?

Expliciete directe instructie in het voortgezet onderwijs

Het EDI-lesmodel is te gebruiken bij alle vakken en naast iedere lesmethode. Hierdoor krijg jij als docent weer grip en zeggenschap over je lessen en staat jouw vakmanschap centraal.

De Groepscode!

Wie gaat werken in onderwijs of opvang wordt er vanaf dag één mee geconfronteerd: de groep. Wat is nu eigenlijk een groep? Welke invloed heeft een groep in onderwijs en opvang? In De groepscode geeft René van Engelen professionals inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten waarmee deze processen succesvol te beïnvloeden zijn.

Orde houden

In dit boek toont René Kneyber, die zestien jaar lesgaf in het vmbo en daarbuiten, aan de hand van onderzoek, praktische voorbeelden en vele eyeopeners hoe iedereen kan leren om orde te houden, in het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs. Hoe voorkom je nu dat het misgaat? Hoe motiveer je klassen? En hoe kun je consequent zijn zonder je band met de klas te verslechteren?

Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs

Dit boek helpt je als leidinggevende in het onderwijs om op basis van vijf thema’s uit de filosofie denkinstrumenten in te zetten, waarmee je medewerkers kunt aansturen. Deze instrumenten ondersteunen je bovendien in het reflecteren op jouw werkwijze in het leidinggeven aan een team.

Positive Discipline in het montessorionderwijs

Positive Discipline is de basis én de sleutel tot een harmonieuze en effectieve montessorileeromgeving. Dit boek biedt praktische tools om met empathie en helderheid het leerproces te begeleiden, terwijl je de autonomie en zelfregulatie van het kind versterkt”.

Digitale opvoeding

Hoeveel schermtijd krijgt je kind? Welke YouTube-filmpjes zijn geschikt? Hoe ga je om met online pesten of ruzie in de klassenapp? Als ouder loop je voortdurend aan tegen de uitdagingen van de virtuele wereld waarin jonge kinderen en tieners steeds meer tijd doorbrengen, maar waarin je zelf vaak minder thuis bent.

Wijsgerige pedagogiek

Dit handboek geeft een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste stromingen binnen de traditie van de westerse wijsgerige pedagogiek. Van de klassieke filosofen en de radicaliteit van het vroege christendom, over Rousseau en de humanistische pedagogiek, tot de denkers van de kritische pedagogiek. Steeds staat de invloed op het pedagogisch denken van vandaag centraal.

Als je leerling stil is

Stille leerlingen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen, en die het gewoon fijn vinden ‘stil’ te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze geen aandacht willen van de leerkracht! Ook als stil kind wil je horen dat je het goed doet.

Lifehacks voor meiden met autisme

In de periode van 8 tot 18 jaar kan het leven behoorlijk ingewikkeld zijn. Als meisje met autisme kun je je handen vol hebben aan alle uitdagingen van het dagelijks leven. Lifehacks voor meiden met autisme is een eigentijds en vlot geschreven boek voor meisjes en meiden met autisme.